Förlossningsberättelse

Publicerat i:
Klassiskt när man fött barn och bloggar är ju att man ska skriva en sk förlossningsberättelse och  nu kanske jag ska passa på när barnen är lugna och minnet fortfarande är någorlunda med i svängarna.
 
Iafl så blev det igångsättning då inget hände före v.42+0 så på måndagen den 25 april ringde jag in till förlossningen vid 07 för att kolla om det fanns plats för oss. Fick prata med en kvinna som jag uppfattade som något dryg på telefonen så när vi satt i bilen på väg till Ackis sjönk hoppet om att vi skulle få barn den dagen.
 
I undersökningsrummet med CTG.
 
Väl på plats blev vi visade till ett undersökningsrum och där fick jag ligga med CTG i ca 35 min innan vi fick besök av en läkare och hennes kandidat. Läkaren var supertrevlig och kom dessutom med det fina beskedet att vi skulle få igångsättning, metoden blev "göra hål på blåsan".
 
I förlossningsrummet, redo att sättas igång.
 
Vi blev visade till ett förlossningsrum och medan jag försökte "boa in" mig så gick Toch hämtade våra väskor som vi lämnat i bilen, därefter väntade vi på att det hela skulle börja. Strax efter 11 så tog vi hål på blåsan och så var  vi igång- äntligen!
 
Med lustgasen i högsta hugg.
 
Ganska snart efter att vi gjort hål på blåsan så började värkarna komma och i samband med det så blev det skiftbyte. Jag hade turen att få hjälp av fantastiska barnmorskanStina och usk Eva och eftersom vi tog till med ett värkstimulerande dropp i ett par timmar så satte det fart ganska ordentligt. Värkarna blev snabbt ganska kraftiga så vi kopplade tidigt in lustgasen men eftersom topparna på värkarna kom såpass fort och kraftigt så hängde jag inte riktigt med utan bad om epidural. Likt förlossningen med Rio så sattes den perfekt och tog precis där den skulle så jag kunde slappna av igen men ganska snart så började själva krystvärkarna att göra sig påminda trots att jag inte var helt öppen.
 
Nykläckt och härlig
 
Jag och Stina gjorde en deal vid 19 om att hinna klart innan hon klev av sitt pass kl 22 så vid 20.30 började jag krysta och trycka på även fast jag hade en bit kvar av tappen. I en halvtimme höll vi på fast att det kändes som timmar och sista delen blev lite dramatisk men 21.06 var han ute den lilla rackaren. Det dramatiska i det hela var att när huvudet väl var ute så ville inte kroppen följa med, han satt liksom fast och trots två krystvärkar så hände ingenting. Jag märkte ju inget men T blev lite orolig när han märkte vad som hände (eller inte hände) och att Stina och Eva började prata om att larma.
 
Det enda jag märkte var att det helt plötsligt var typ 10 pers i rummet där en stod stationerad bredvid T, en stod vid min mage och så hade jag en vid varje ben så när nästa värk kom fick jag hjälp att trycka upp benen mot magen och samtidigt så trycka på magen så då var han ute ganska fort. Inte så konstigt att man fastnar egentligen när man kommer ut och väger 4750g samt är 54cm lång. Dessutom fick T och två ur personalen gå iväg för att ge lite hjälp på traven med andningen.
 
Trött, nyförlöst och härlig!
 
Efteråt blev det ju traditionsenlig fika och lyckorus och därefter flyttade vi upp på BB över natten. Vid 19 på tisdagen tackade vi för oss och styrde näsorna mot mamma för att hämta Rio som hade varit där och blivit bortskämd i ett par dagar.
 
Jag vill tacka alla som hjälpte till under förlossningen och särskilt då Stina och Eva, nu ska jag ju inte ha några fler barn men om jag skulle det så skulle jag utan tvekan boka upp Stina varenda gång det var dags (nu går det ju inte att göra så men iafl).
 

Här hemma är det nu två veckor sen vår fina "lilla" Aaron kom till världen. Pappa T är tillbaka på jobbet och startar det med en dagstripp till Köpenhamn. Vardagen började alltså direkt med två barn hemma och än sålänge går det ganska bra, att vädret är mer än tipp topp gör ju inte saken sämre.
 
Efter lunch ska Rio få åka ut till sin farmor en sväng medan jag och Aaron besöker BVC och imorgon väntar bästa Dunder för lillfisen som numera blivit en storfis.
 
Kram!
#1 - - Kattie:

Stum av beundran blir jag när jag läser...

Söt som socker är han... Precis som sin bror!

Va rädda om Er

Krraaammmm!
//Kattie & Gus

Svar: gulle dig! vad härligt det var att krama dig i måndags. ❤
Evelina

#2 - - Emma:

Asså du är min idol! Coolare människa får man ju leta efter!
Love!

Svar: Hahaha, gullis! 😘 ❤
Evelina

#3 - - fru Axnér :

Gud så mysigt att få läsa din berättelse 😍 helt fantastiskt söt den där Aaron Hälsa alla dina grabbar ifrån Uppsala gänget

Svar: Gullis! 😘 hälsa du med! ❤
Evelina